Łożysko ślizgowe – jak to jest zrobione?
Łożyska ślizgowe jest to taka konstrukcja, która nie posiada przesuwczych fragmentów pośredniczących. Obrotowy fragment, jakim przeważnie jest czop wału najczęściej jest ulokowany w panewce.
Jeżeli poszukujesz najwyższej jakości łożysk, znanej, renomowanej firmy, polecamy:
Jakie są rodzaje łożysk ślizgowych na rynku?
Na rynku istnieje kilka typów łożysk ślizgowych, wśród których można wyróżnić:
- łożyska suche, jakie są smarowane smarem stałym. Są także podobne, których w ogóle się nie smaruje. Panewki do omawianych łożysk produkuje się z łożyskowych stopów. Istnieje możliwość wykonania ich z tworzyw sztucznych, mowa tu w szczególności o teflonie bądź iglidurze.
- łożyska ślizgowe powietrzne – dystans pomiędzy panewką a wałem podtrzymuje się przez zamieszczenie poduszki powietrznej. Zjawisko występowania poduszki powitrznej wytwarzane jest poprzez powietrze, które zostaje sprężone, a później zostaje dostarczone do panewki. Łożyska ślizgowe powietrzne mają zastosowanie głównie w urządzeniach precyzyjnych.
- łożyska ślizgowe olejowe to takie, w których ułamek obudowy jest zalany olejem. W momencie ruchu między panewką a wałem tworzy się tzw. film olejowy, inaczej cienka powłoka oleju, która trzyma wał. Łożyska ślizgowe olejowe natomiast dzielą się na dwie podkategorie, m.in. hydrodynamiczne i hydrostatyczne. Pierwszy rodzaj oznacza, że nadmieniona wcześniej powłoka oleju będzie miała możliwość wykształcić się samoczynnie. Dzieje się tak na istocie zjawisk hydrodynamicznych, które maję miejsce w luce. Pomimo tego należy pamiętać, iż w tego typu łożysku musi znajdować się kieszeń smarna, żeby ten wariant smarowania mógł zostać zastosowany. Drugi wariant cechuje się tym, iż do panewki również dostarczany jest olej pod ciśnieniem.
Z czego wyrabia się panewki?
Gdy mowa o panewkach, przez poniektórych nazywane panwią powinno się stwierdzić, że stanowi ona część składną łożyska ślizgowego. To oczywiście w niej obraca się czop wału. Panewki przeważnie są zbudowane jak pierścienie, a wykonuje się je z brązu, materiałów sztucznych (teflonu, tekstolitu) bądź szarego żeliwa. Nieraz na panewce można zauważyć nacięte rowki. Zasadniczym zadaniem tego rodzaju naciętych szczelin jest przede wszystkim należyte rozpowszechnianie smaru.